Mindful2Work: stress reductie en preventie onder werknemers

Heeft u wel eens het gevoel dat u teveel ballen hoog moet houden? Het gevoel dat het werk u boven het hoofd groeit? Heeft u wel eens last van een verminderde concentratie, angstige of sombere gevoelens, vergeetachtigheid, weinig motivatie, u niet fit voelen, pijn in uw nek, schouders of (onder)rug, slapeloosheid, of piekeren?

Stress is een veelvoorkomend fenomeen bij werknemers. De effecten ervan kunnen zowel tijdens als na het werk een schadelijk effect hebben op het lichamelijke en psychische functioneren. UvA minds You biedt medewerkers een gecombineerde training van bewust actief bewegen, yoga en mindfulness aan. Aan het protocol is wetenschappelijk onderzoek gekoppeld, gericht op het onderzoeken van de (lange termijn) effecten van de training. In het kader van dit onderzoek bieden wij nu 50% korting op de gehele training (geldt voor de eerste 60 aanmeldingenen bij deelname aan het onderzoek naar de effecten van deze training). U kunt zich via de link rechts in beeld aanmelden.


Voor wie?

De training die door UvA minds You te Amsterdam verzorgd wordt is bedoeld voor werknemers die kampen met stressklachten. Het kan hierbij gaan om lichamelijke klachten, zoals spier- en gewrichtsklachten, schouder- en nekklachten, RSI/CAINS, hoofdpijn, rugklachten en vermoeidheid (CVS). Tevens kan het gaan om psychische klachten, zoals onrust en gejaagdheid, somberheid, angst, concentratieproblemen en slaapproblemen.

Doel van de training

De training heeft het doel om stressklachten te verminderen. De effecten van zowel bewust actief bewegen, yoga als meditatie zijn in verband gebracht met een verbeterd cognitief functioneren, ook zijn er positieve effecten gevonden op diverse stress en burn-out gerelateerde klachten. Uit onderzoek blijkt dat actief bewegen (zoals hardlopen en fietsen) psychische stress vermindert en de cardiovasculaire conditie verbetert. Vergelijkbare resultaten zijn gevonden voor yoga oefeningen, waarbij de diverse lichaamshoudingen en stretches zorgen voor versoepeling van spieren en de gewrichten. Daarbij wordt yoga in verband gebracht met een vermindering van lichamelijke klachten, zoals Complaints Arm Neck Shoulder (CANS), Repetitive Strain Injury (RSI) en onderrugklachten. Mindfulness training is oorspronkelijk gebaseerd op Boeddhistische meditatie en wordt ook wel geduid als aandachttraining. Op mindfulness gebaseerde interventies laten positieve effecten zien op stressklachten en worden mede daardoor in verband gebracht met een verbeterd fysiek en sociaal functioneren, zowel thuis als op het werk.

Methode

Mindful2Work is bedoeld om het (zelf)herstellend vermogen van lichaam en geest te stimuleren. Deelname staat in het teken van het om leren gaan met stress door het zelf 'doen' en het aanleren van (mindfulness) vaardigheden. De training duurt 6 weken, waarin per wekelijkse sessie een vaste volgorde van bewust actief bewegen, yoga en meditatie wordt beoefend. Deze sessies duren 2 uur. Ongeveer 6 weken na de laatste sessie vindt er een terugkombijeenkomst plaats. Tijdens de eerste sessie ontvangt u een werkboek en audiobestanden. Gedurende de bijeenkomsten zal het gebruik van dit werkboek besproken worden. Ook zult u thuis dagelijks oefenen met actief bewegen, yoga of meditatie. Tijdens de groepsbijeenkomsten zal er genoeg ruimte zijn voor individuele aandacht. De gehele training staat onder begeleiding van deskundige professionals van UvA minds You.

Onderzoek

Het onderzoek start ongeveer 6 weken voor het begin van de training met een zogenoemde wachtlijst meting. De overige metingen worden verricht in de week voor de training, de week na de training en ongeveer 6 weken na de training. Daarnaast wordt er middels een zeer korte versie van de vragenlijsten een half jaar en een jaar na de training gekeken hoe het met u gaat. Door zowel voor als na de training te meten kunnen we het effect van de Mindful2Work training goed onderzoeken. Deze metingen worden verricht met behulp van online vragenlijsten, waarmee het niveau van stress en daaraan gekoppelde begrippen zoals slaap, somberheid, angst, lichamelijke klachten, en aandacht in kaart worden gebracht. Na afloop van het onderzoek ontvangt u een kort verslag van de resultaten.
Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Fonds Psychische Gezondheid.